BREAKING NEWS
latest

728x90

468x60

Πάνω από 6,5 δις. ευρώ το ελάχιστο όφελος της Πατρών-Πύργου

-Έρευνα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας  αναλύει τα δεδομένα του έργου

Του Παναγιώτη Φωτεινόπουλου


Υπερβαίνει τα 6,5 δις ευρώ το ελάχιστο κοινωνικό και οικονομικό όφελος που θα αποφέρει η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, δίχως να προσμετρηθεί το όφελος από τη διάρκεια των κατασκευαστικών εργασιών και τη δημιουργία θέσεων εργασίας για κάθε έτος της περιόδου παραχώρησης, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Όπως αναφέρει η έρευνα, ο υπολογισμός έγινε με κύριο επιχείρημα την εξάλειψη των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, αφού σύμφωνα με τις μετρήσεις του Εuro RΑΡ, οι αυτοκινητόδρομοι είναι οι ασφαλέστερες οδοί,  διότι οι δείκτες ατυχημάτων είναι περίπου πέντε φορές μικρότεροι σε σχέση με το λοιπό υπεραστικό δίκτυο, τα δε θανατηφόρα ατυχήματα μειώνονται μέχρι και στο 5% των ατυχημάτων.

Το κοινωνικό κόστος θανάτου από τροχαίο ατύχημα στην Ελλάδα είναι 587,2 χιλ. ευρώ, το κοινωνικό κόστος βαρέος τραυματισμού 68,2 χιλ. ευρώ, ελαφρού τραυματισμού 5.3 χιλ. ευρώ και το κοινωνικό κόστος υλικών ζημιών ίσο με 10,1 χιλ. ευρώ ανά εμπλεκόμενο όχημα. Θεωρώντας ότι μετά την κατασκευή των εξεταζόμενων τμημάτων θα ισχύει ο ως άνω αναφερόμενος δείκτης ατυχημάτων, προκύπτει συνολική αποφυγή 2.143 ατυχημάτων, με 428 λιγότερους νεκρούς και 3.707 λιγότερους τραυματίες, συνολική εξοικονόμηση κόστους 716.000.000 ευρώ για τη περίοδο 2013-2036 στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα και συνολική αποφυγή 1.294 ατυχημάτων με 259 λιγότερους νεκρούς, 2.239 λιγότερους τραυματίες και εξοικονόμηση 432.000.000 ευρώ στο τμήμα Πάτρα – Πύργος», αναφέρει η συντάκτρια της έρευνας, Βασιλική Μαραγκού.

Παράλληλα, επισημαίνεται πως ο νέος Αυτοκινητόδρομος δεν αναμένεται να δημιουργήσει ουσιαστικές αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, ενώ θα έχει ισχυρή αναπτυξιακή επίδραση όχι μόνο στις περιοχές από τις οποίες θα περνάει αλλά στην ευρύτερη περιοχή της βορειοδυτικής Πελοποννήσου και των περιοχών μετά το Αντίρριο, μέσω της βελτίωσης της προσφερόμενης εξυπηρέτησης (προσιτότητα, μειωμένος χρόνος προσπέλασης).

Τα νέα χαρακτηριστικά του Αυτοκινητοδρόμου θα ελαχιστοποιήσουν τις καθυστερήσεις στην κυκλοφορία, οι οποίες σήμερα φτάνουν κατά μέσο όρο τα 35 λεπτά για τα ελαφρά και 22 λεπτά για τα βαρέα οχήματα στο τμήμα Πάτρα-Πύργος-Αλφειός. Με τις βελτιώσεις στα χαρακτηριστικά του Αυτοκινητοδρόμου, θα εξοικονομηθεί κόστος από τη μείωση χρόνου ταξιδιού.

 «Η αύξηση της ταχύτητας επομένως, μέχρι το επιτρεπτό όριο στον αυτοκινητόδρομο και η βελτίωση της κυκλοφοριακής ροής λόγω μείωσης των κυκλοφοριακών συμφορήσεων σε ημέρες αιχμής θα επιφέρει σημαντικά οφέλη για το κοινωνικό σύνολο, περιλαμβανομένων και των ωφελειών από τη μείωση της επιβάρυνσης της εθνικής και κοινοτικής αυτονομίας με εισαγωγές καυσίμων. Η βελτίωση των τεχνικών και γεωμετρικών χαρακτηριστικών του δρόμου θα επιφέρει επίσης εξοικονόμηση λοιπού λειτουργικού κόστους οχημάτων, σχετικά με την απαξίωση των οχημάτων, το κόστος συντήρησής τους στο κόστος ελαστικών και λιπαντικών, το κόστος ασφάλισης κ.λπ.

»Βάσει των παραπάνω προκύπτουν ποσοτικοποιήμενα οφέλη 5,5 δις. ευρώ, λόγω εξοικονόμησης χρόνου, διαδρομής και δαπανών λειτουργίας σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση και αφού υπολογιστεί η διαφορά δαπανών χωρίς την κατασκευή του Έργου και δαπανών μετά την κατασκευή του Έργου. Από το σύνολο των στοιχείων προκύπτει ότι η κατασκευή του Έργου θα έχει ως αποτέλεσμα κοινωνικοοικονομικό όφελος της τάξεως των 6,65 δισ. ευρώ», επισημαίνει   η συντάκτρια της έρευνας και προσθέτει πως ο αυτοκινητόδρομος θα έχει ως  αποτέλεσμα την ανάδειξη του πολιτιστικού χαρακτήρα της περιοχής (Αρχαία Ολυμπία, Αρχαία Ήλιδα), την τουριστική της ανάπτυξη, περιβαλλοντική αναζωογόνηση, καθώς θα ελαφρυνθούν τα υπόλοιπα δίκτυα που βαραίνουν περιβαλλοντικά την περιοχή, την επίλυση προβλημάτων διασύνδεσης οικισμών και την εύκολη περάτωση της οικονομικής δραστηριότητας των αγροτικών περιοχών.

Προκύπτει λοιπόν, η βελτίωση της κυκλοφορίας και η ασφαλής μετακίνηση, η υψηλή προσπελασιμότητα στις υπόλοιπες μεταφορικές υποδομές με έμφαση στους λιμένες, στήριξη και ανάπτυξη αστικών – αγροτικών περιοχών και η τόνωση της τουριστικής δραστηριότητας στα Νότια Ιόνια Νησιά

Η ταυτότητα του έργου

Η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου ξεκίνησε στις 18 Μαρτίου 2022. Η συνολική προθεσμία για την ολοκλήρωσή του είναι 40 μήνες από την έναρξη της κατασκευής, ενώ για το τμήμα  Κάτω Αχαγιά – Πύργος μήκους 56 χλμ., προβλέπεται προθεσμία ολοκλήρωσης 36 μηνών από την έναρξη της κατασκευής. To συνολικό σημερινό κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 331 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από έναν συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων των μετόχων, τραπεζικών δανείων, ευρωπαϊκών κονδυλίων και συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου. Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής, το έργο χρηματοδοτείται κατά 35% από κεφάλαια του Παραχωρησιούχου (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια) και 65% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ελληνικό δημόσιο.

Το έργο αφορά την αναβάθμιση ενός τμήματος 13 χλμ. (Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαγιά) και την κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου μήκους 61 χιλιομέτρων.
Όταν θα παραδοθεί σε λειτουργία, προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων σε Κάτω Αχαγιά και Χανάκια και δύο πλευρικοί σταθμοί σε Κάτω Αχαγιά και Αμαλιάδα.

Με τον νέο αυτοκινητόδρομο, ο χρόνος ταξιδιού από την Πάτρα έως τον Πύργο μειώνεται κατά ~40’. Συνεπώς, το συνολικό ταξίδι Αθήνα – Πύργος θα γίνεται πλέον σε 2 ώρες και 45’. Η διάρκεια της παραχώρησης έχει οριστεί σε 23 χρόνια ή περίοδος λήξης στα τέλη του 2044.








Πηγή
« PREV
NEXT »

Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.