Ο πρώην Διοικητής του Γ/Ν Ηλείας, οδοντίατρος, Κώστας Διαμαντόπουλος καταθέτει στοιχειοθετημένες προτάσεις για την αναδιάταξη του χάρτη της υγείας στην Ηλεία
«Χρειαζόμαστε λιγότερες κλίνες οξείας νοσηλείας και περισσότερες κλίνες μακροχρόνιας φροντίδας»
«Η αναστολή των χειρουργείων έχει μετατρέψει τη Νοσηλευτική Μονάδα Αμαλιάδας σε Κέντρο Υγείας – Χρειάζεται μια σοβαρή συζήτηση χωρίς αδιέξοδους τοπικισμούς και πλειοδοσίες προεκλογικού τύπου»
«Η αποκέντρωση στην εξωνοσοκομειακή φροντίδα και η συγκέντρωση στη νοσοκομειακή περίθαλψη με πλήρη αξιοποίηση του εγκατεστημένου κεφαλαίου είναι αναγκαίες συνθήκες για την αναδιάταξη των υπηρεσιών υγείας στην Ηλεία»
Συνέντευξη στον Μιχάλη Δημητρόπουλο
Οι παρεμβάσεις του στον δημόσιο διάλογο είναι πάντα στοιχειοθετημένες και επεξεργασμένες. Η θητεία του στη διοίκηση του Γ/Ν Ηλείας είναι γενικώς αποδεκτή ως επιτυχημένη. Αν κάποιος ξέρει καλά τα ζητήματα της υγείας στον Νομό μας, αυτός είναι ο οδοντίατρος και πρώην Διοικητής του Γ/Ν Ηλείας Κώστας Διαμαντόπουλος. Του θέσαμε δύσκολες ερωτήσεις και απάντησε -προς τιμήν του- σε όλες.
Εάν εσείς ή κάποιο συγγενικό σας πρόσωπο είχε ανάγκη άμεσης περίθαλψης θα πηγαίνατε στο Νοσοκομείο του Πύργου, της Αμαλιάδας, ή θα επιλέγατε την Πάτρα;
Εμπιστεύομαι απόλυτα το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του συστήματος υγείας στην Ηλεία. Άλλωστε η Νοσηλευτική Μονάδα Πύργου παρά τα προβλήματά της παραμένει το πλέον ασφαλές περιβάλλον διαθέτοντας ΜΕΘ, Μονάδα Εμφραγμάτων και Μονάδα Τεχνητού Νεφρού 24ωρης κάλυψης. Δε συμμερίζομαι ισοπεδωτικές κριτικές. Προφανώς χρειάζονται βελτιώσεις και διορθωτικές κινήσεις. Θα επέλεγα την Πάτρα μόνο για ιατρικές πράξεις που δε προσφέρονται στο Νομό.
Πώς σχολιάζετε τις πρόσφατες καταγγελίες του Ιατρικού Συλλόγου Αμαλιάδας για την επισφαλή λειτουργία της Ν.Μ. Αμαλιάδας;
Η παρέμβαση του Ιατρικού Συλλόγου Αμαλιάδας ήταν επιστημονικά ορθή αν και μάλλον συγκρατημένη στην κατανομή των ευθυνών και την προσωποποίησή τους.
Με το υπάρχουν προσωπικό (ιατρικό, νοσηλευτικό, κτλ) στα δύο Νοσοκομεία του Νομού μας, είναι δυνατή η ασφαλής λειτουργία και των δύο;
Η αναστολή των χειρουργείων έχει μετατρέψει τη Νοσηλευτική Μονάδα Αμαλιάδας σε Κέντρο Υγείας. Την ίδια στιγμή η Νοσηλευτική Μονάδα Πύργου με μειωμένο ιατρικό προσωπικό σε τμήματα στρατηγικής σημασίας (Παθολογικό, ΜΕΘ, ΤΕΠ) λειτουργεί οριακά. Φοβάμαι ότι το ΕΣΥ στην Ηλεία ερημοποιείται εγκλωβιζόμενο σε μια παγίδα φθίνουσας απόδοσης.
Γενικότερα, με βάση την πείρα σας, ακόμα και εάν υπήρχε προσωπικό, είστε υπέρ της λειτουργίας δύο ισοβαρών μονάδων, ή υπέρ μίας μεγάλης και οι άλλες να λειτουργούν επικουρικά; Πώς θα έπρεπε να σχεδιαστεί ο υγειονομικός χάρτης της Ηλείας ώστε να παρέχεται υψηλής ποιότητας υγειονομική κάλυψη στους κατοίκους του Νομού μας;
Το σύστημα υγείας στον Νομό χρειάζεται επανασχεδιασμό στα πλαίσια μιας πολυκριτηριακής ανάλυσης που θα ενσωματώνει τις μεταβολές στο επιδημιολογικό προφίλ, τις εξελίξεις στην κλινική ιατρική, τη μείωση των χρόνων νοσηλείας, το αίτημα για άμβλυνση των ανισοτήτων και την υποχρέωση για κάλυψη των ανικανοποίητων αναγκών του πληθυσμού. Χρειαζόμαστε λιγότερες κλίνες οξείας νοσηλείας (οι 220 που μπορεί να αναπτύξει ο Πύργος αρκούν, αυτό προκύπτει από τα λειτουργικά στοιχεία της περιόδου 2012-2019) και περισσότερες κλίνες μακροχρόνιας φροντίδας. Για την Κρέστενα υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση η υλοποίηση της οποίας έχει παγώσει. Για την Αμαλιάδα χρειάζεται μια σοβαρή συζήτηση χωρίς αδιέξοδους τοπικισμούς και πλειοδοσίες προεκλογικού τύπου. Όταν ο αριθμός των νοσηλευόμενων στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα (τουλάχιστον μια διανυκτέρευση) μειώνεται, ο αριθμός των νοσηλευόμενων σε συνθήκες ημερήσιας νοσηλείας αυξάνεται και οι ημέρες νοσηλείας συμπιέζονται, η επιμονή στον πληθωρισμό νοσηλευτικών κλινών (δεν αναφερόμαστε σε κλίνες ΜΕΘ που πραγματικά χρειάζονται περισσότερες, οι οποίες δε θα είναι όμως μιας χρήσης όπως οι περισσότερες από εκείνες που αναπτύχθηκαν πρόσφατα) είναι μια φενάκη. Η αποκέντρωση στην εξωνοσοκομειακή φροντίδα (πρωτοβάθμια, αποκατάσταση, ανακουφιστική φροντίδα, κοινοτική ψυχική υγεία) και η συγκέντρωση στη νοσοκομειακή περίθαλψη με πλήρη αξιοποίηση του εγκατεστημένου κεφαλαίου είναι αναγκαίες συνθήκες για την αναδιάταξη των υπηρεσιών υγείας στην Ηλεία.
Ο Πρωθυπουργός σε συνέντευξη του στην Καθημερινή δήλωσε ότι δε γίνεται να έχουμε τρία νοσοκομεία σε ακτίνα 20-30 χιλιομέτρων. Ποια είναι η δική σας άποψη;
Στο κυβερνητικό αφήγημα οι αλλαγές στο χάρτη υγείας θα χρησιμοποιηθούν ως όχημα για τη συρρίκνωση της δημόσιας παρέμβασης και τη διεύρυνση του ρόλου του ιδιωτικού τομέα. Για την ακρίβεια το σχέδιο περιλαμβάνει Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, μείωση εισφορών υγείας (σχέδιο Πισσαρίδη), συνεργασία του ΕΟΠΥΥ με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες και κατάργηση της αποκλειστικής απασχόλησης στο ΕΣΥ. Είμαι κάθετα αντίθετος στη λογική αυτή. Υπερασπίζομαι την αλλαγή του χάρτη υγείας στο βαθμό που θα διασφαλίζει την καθολική κάλυψη του πληθυσμού, θα ικανοποιεί ανεκπλήρωτες ανάγκες, θα μειώνει ανισότητες και θα αποσυμπιέζει τα νοικοκυριά από το βάρος των ιδιωτικών πληρωμών. Πρόκειται για δυο σχέδια με διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες.
Τελικά, ένας διοικητής Νοσοκομείου, πόση δύναμη έχει να αλλάξει τον χάρτη της υγείας σε έναν Νομό;
Προφανώς και μόνος του δε μπορεί να υλοποιήσει αλλαγές μεγάλης κλίμακας. Μπορεί όμως να ανακατανείμει τους πόρους που διαθέτει με αδιαπραγμάτευτο κριτήριο την ασφάλεια ασθενών και προσωπικού.
Γιατί πιστεύετε πως υπήρξε τέτοιο μεγάλο κύμα φυγής ιατρών από το Νοσοκομείο του Πύργου;
Υπάρχουν τρεις κατηγορίες όσων αποχώρησαν, αυτοί που επέλεξαν πιο κεντρικά νοσοκομεία του ΕΣΥ, αυτοί που κυρίως για οικονομικούς λόγους (υψηλότερες αμοιβές) αναζήτησαν επαγγελματική διέξοδο στο εξωτερικό και κείνοι που επέλεξαν τον ιδιωτικό τομέα. Η άποψή μου είναι ότι κάποιες απ’ αυτές θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν είχαν επικρατήσει συνθήκες συνεργασίας και συναίνεσης στο εσωτερικό της Νοσηλευτικής Μονάδας Πύργου.
Για ποιον λόγο πιστεύετε πως οι θέσεις ιατρών που προκηρύσσονται για τα Νοσοκομεία της Ηλείας μένουν «ορφανές»;
Το πρόβλημα εντοπίζεται στις εγγενείς αδυναμίες της διάρθρωσης του νοσηλευτικού χάρτη. Το ιατρικό προσωπικό όμως εκτός από αξιοπρεπείς αμοιβές αναζητά ασφάλεια και επιστημονική εξέλιξη. Ο κατακερματισμός του νοσοκομειακού τομέα στο νομό, η ανορθολογική του κατανομή του προσωπικού ακόμα και στο «μείγμα» των θέσεων που προκηρύσσονται και η λογική του «λίγοι εδώ λίγοι εκεί για να ‘ναι όλοι ικανοποιημένοι» δεν εμπεδώνουν αίσθημα ασφάλειας και περιορίζουν τα περιθώρια εξέλιξης καθιστώντας το σύστημα υγείας στο νομό μη ελκυστικό. Παράλληλα η προκήρυξη θέσεων ταυτόχρονα σε κεντρικά και περιφερειακά νοσοκομεία λειτουργεί σε βάρος των περιφερειακών με δεδομένη την ακραία ανισορροπία που υπάρχει μεταξύ προσφερόμενων θέσεων και πραγματικού ενδιαφέροντος.
Ενόψει τετάρτου κύματος κορωνοϊού, και με βάση την πρόσφατη εμπειρία, ποιες κινήσεις προετοιμασίας θα μπορούσαν να γίνουν στο Γ/Ν Ηλείας;
Η ανάπτυξη νέων κλινών που ήδη έχει συντελεστεί (συμπεριλαμβανομένων και των κλινών ΜΕΘ) χρειάζεται να συνοδευτεί με ενίσχυση σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό με έμφαση στην Παθολογική, τη ΜΕΘ και το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών. Παράλληλα η ενεργοποίηση των Κέντρων Υγείας με ενίσχυση της εργαστηριακής και απεικονιστικής τους υποστήριξης θα τα καταστήσει ανάχωμα ώστε να μη φτάνουν περιστατικά που δε χρήζουν νοσηλείας στη Νοσηλευτική Μονάδα Πύργου.
Γιατί η Ηλεία βρίσκεται τόσο χαμηλά στην εμβολιαστική κάλυψη;
Υπάρχει ένας εφησυχασμός ίσως γιατί η περιοχή βρίσκεται σχετικά χαμηλά με κριτήριο τον αριθμό των κρουσμάτων ανά 100 χιλ. κατοίκους. Όμως αυτό δεν μπορεί να είναι δικαιολογία. Ο ιός κυκλοφορεί ανάμεσά μας. Χρειάζεται περισσότερη ενημέρωση για τα οφέλη του εμβολιασμού και κατ’ οίκον επισκέψεις ώστε να εμβολιαστούν όσοι δυσκολεύονται να μετακινηθούν.
Η υψηλή θνησιμότητα στη ΜΕΘ Covid του Πύργου πώς εξηγείται;
Δε γνωρίζω τα ακριβή στοιχεία. Το Υπουργείο Υγείας οφείλει να τα δημοσιοποιήσει τόσο για τις ΜΕΘ των κεντρικών όσο και για κείνες των περιφερειακών νοσοκομείων και να παρέμβει διορθωτικά εκεί που υπάρχει πρόβλημα. Όχι προφανώς επιρρίπτοντας την ευθύνη στο μάχιμο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό που παρά τις αντιξοότητες ανταποκρίνεται στο ρόλο του, βελτιώνοντας όμως τις συνθήκες νοσηλείας διασφαλίζοντας κατά προτεραιότητα την επαρκή στελέχωσή τους με εξειδικευμένο προσωπικό. Παράλληλα θα είχε ενδιαφέρον η δημοσιοποίηση του πορίσματος της Επιστημονικής Επιτροπής σχεδιασμού για την ανάπτυξη νέων κλινών ΜΕΘ που συστάθηκε με απόφαση του Υπουργού Υγείας ένα περίπου χρόνο πριν ώστε να διευκρινιστεί με ποια κριτήρια επελέγησαν τα νοσοκομεία που θα φιλοξενήσουν νέες κλίνες και κυρίως με ποιο επιχειρησιακό σχέδιο θα διασφαλιζόταν η ασφαλής λειτουργίας τους. Σε κάθε πάντως περίπτωση η καταγραφή, ανάλυση και επεξεργασία δεδομένων και δεικτών ποιότητας με όρους επιστημονικούς είναι ο πλέον ασφαλής δρόμος για την αυτοβελτίωση του συστήματος υγείας.
Από την κυβέρνηση έχει εξαγγελθεί η πρόθεση για συμπράξεις ΣΔΙΤ σε Νοσοκομεία της χώρας. Βρίσκετε βιώσιμο το μοντέλο για την Ηλεία;
Οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα είναι μια επικίνδυνη πρακτική. Δεν κατανοώ το λόγο προσφυγής σε ιδιωτική χρηματοδότηση όταν ο δημόσιος τομέας μπορεί και δανείζεται με χαμηλότερο επιτόκιο συγκριτικά με τον ιδιωτικό τομέα. Άλλωστε υπάρχουν πηγές χρηματοδότησης που μπορούν να αξιοποιηθούν (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Αυτός που τελικά που θα κληθεί να σηκώσει το βάρος της δήθεν ιδιωτικής χρηματοδότησης και μάλιστα με τόκο είναι τελικά ο φορολογούμενος. Δυσκολεύομαι να πιστέψω πώς θα μπορούσε να είναι βιώσιμο ένα τέτοιο μοντέλο χωρίς να υπάρξει οικονομική επιβάρυνση των ασθενών.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.